Hamulec V-brake znajduje zastosowanie w zdecydowanej większości rowerów, jednak na rynku istnieje wiele różnych propozycji, które mogą się okazać dużo korzystniejszą opcją, niż wspomniany wcześniej model. Dużo zależy od indywidualnych oczekiwań kolarzy oraz zwolenników jazdy na rowerze. Czym charakteryzują się hamulce V-brake i czy warto na nie postawić?
Zalety i wady hamulców V-brake
Hamulec V-brake to tzw. hamulec szczękowy, który pojawia się przede wszystkim w rowerach turystycznych, miejskich oraz podstawowych wersjach rowerów MTB i szosowych. Hamulce należące do tej kategorii odznaczają się:
- długimi i prostymi ramionami,
- zamocowaniem ramion do widełek ramy,
- zamocowaniem klocków hamulcowych do ramion.
Największe zalety hamulców V-brake to z całą pewnością atrakcyjna cena oraz łatwe serwisowanie. Należy do tego dorzucić bardzo szeroką dostępność i satysfakcjonującą siłę hamowania. Ich wady to natomiast: obniżenie skuteczności hamowania przy niekorzystnej pogodzie (np. opady deszczu i błoto) oraz przeznaczenie głównie na płaski teren.
Co lepsze? Hamulce tarczowe czy V-brake?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, co będzie lepszym wyborem – hamulec V-brake czy też może hamulec tarczowy? Te pierwsze są przeznaczone przede wszystkim na płaski teren oraz do jazdy turystycznej (miejskiej), tam gdzie nie trzeba nagle wyhamowywać roweru o dużej masie. Drugie z kolei sprawdzą się wszędzie tam, gdzie kolarzom będzie zależało na czasie, maksymalnej sile hamowania, intensywnej eksploatacji, wszechstronności zastosowania i wysokiej odporności na złe warunki atmosferyczne.
Jak ustawić V-brake?
Pozostało zastanowić się nad jedną istotną kwestią, jak tak właściwie ustawić hamulec V-brake? Kluczem do sukcesu jest to, aby zwrócić uwagę na odległość ramion od obręczy. Jeśli jest zbyt duża, trzeba dokręcić śrubę baryłkową przy klamce i napiąć linkę ściągającą (gdy ramiona są zbyt blisko obręczy, śruba powinna być lekko poluzowana). Dzięki temu nie będzie problemów z tym, iż klocki nie dosięgają do felgi czy też okładziny stale się o nią ocierają.